menusearch
shahrneveshte.ir

چرخ گرانی لاستیک با ۸۰ درصد افزایش دوباره چرخید / افسار قیمت در دست کیست؟

جستجو
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۲:۱۰
۱۳۹۹/۹/۱۱ سه شنبه
(0)
(0)
چرخ گرانی لاستیک با ۸۰ درصد افزایش دوباره چرخید / افسار قیمت در دست کیست؟
 چرخ گرانی لاستیک با ۸۰ درصد افزایش دوباره چرخید / افسار قیمت در دست کیست؟

در روز های اخیر شاهد آن بودیم که قیمت لاستیک برای دومین بار در سال جاری افزایش یافت. افزایش ۵۰ درصدی قیمت لاستیک موجب شد تا افزایش قیمت این کالای مهم در حمل و نقل در ۷ ماه ۸۰ درصد افزایش یابد! نکته حائز اهمیت این بود که این بار قیمت گذاری لاستیک به عهده تولیدکنندگان گذاشته شده بود.

در ۲۷ خرداد ماه سال جاری بود که عباس تابش، رئیس سازمان حمایت در خصوص بررسی افزایش قیمت لاستیک در جلسه ستاد تنظیم بازار در مورخه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۹، اظهار داشت: پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک در جلسه بررسی و مصوب شد به صورت علی الحساب این افزایش اعمال شود.

  حالا پس از گذشت هفت ماه از آخرین باری که قیمت لاستیک افزایش یافت، دوباره در ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام شد که قیمت لاستیک این بار ۵۰ درصد افزایش یافته است. با این وضعیت قیمت لاستیک در یک مدت ۷ ماهه حدود ۸۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. نکته بااهمیت در این افزایش قیمت اخیر این بود که این بار بر خلاف روال همیشگی این تولیدکنندگان بودند که در قیمت گذاری لاستیک مستقیم دخالت داشتند و دیگر ردپایی از سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار دیده نمی شد.

چرا قیمت لاستیک افزایش یافت؟
مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر طی مصاحبه ای در ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۹ اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و به ویژه نرخ ارز در ماه های گذشته، افزایش بیش از پیش قیمت ها اجتناب ناپذیر است، به طور مثال از شهریور ماه تاکنون قیمت روغن آروماتیک به عنوان یکی از مواد اولیه اساسی تولید تایر، رشد حدود ۵۰ درصدی داشته است. وی افزود: سیم طوقه تایر که در ماه های آغازین سال هر کیلو ۹ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می شد، اکنون به ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان، نخ «چیفر» از کیلویی ۱۲۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان و هر کیلو دوده از هشت هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

تنها ادامه داد: این روند افزایشی قیمت ها چنان بوده که حتی قیمت هر لیتر روغن فرآیندی که در شهریور ماه پنج هزار و ۶۵۰ تومان در هر لیتر بوده، در آبان ماه یعنی طی دو ماه به هفت هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است و کائوچوی مصنوعی، هفتگی بیش از دو هزار تومان در هر کیلو افزایش قیمت تجربه کرده، به طوری که از حدود ۱۰ هزار تومان در آغاز سال، اکنون به حدود ۳۹ هزار تومان در کیلو رسیده و از طریق بورس به فروش می رسد؛ بنابراین، عامل اصلی افزایش قیمت لاستیک از دیدگاه سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر، جهش قیمت ارز و قیمت مواد اولیه است؛ موضوعی که توسط غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس رد شد.

وی طی مصاحبه ای گفت: درخواست تولیدکنندگان لاستیک برای افزایش قیمت این محصول منطقی نیست، آن ها اعلام می کنند به دلیل افزایش نرخ دلار و مشکلات موجود، قیمت لاستیک باید ۵۰ درصد افزایش یابد، اما این مساله درست نیست، زیرا تنها بخشی کوچکی از مواد اولیه تولید لاستیک وارداتی است. وی با بیان اینکه بخش عمده ای از مواد اولیه تولید لاستیک در داخل کشور تولید می شود، افزود: عملکرد پتروشیمی ها در تولید و توزیع مواد اولیه تولید لاستیک مثبت بوده و در شرایط کنونی در این حوزه افزایش قیمتی رخ نداده تا تولیدکنندگان لاستیک به واسطه آن قیمت ها را بالا ببرند.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر