شهرنوشت- مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی میتوانیم گام بزرگی در زمینه تولید خودروهای هیبرید در تیراژ بالا برداریم؟، گفت: ما در حال حاضر فاصله نسبتا زیادی با تولید خودروی هیبریدی واقعی داریم.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: شاید مناسب تر باشد ابتدا یک مونتاژ کار خوب و با کیفیت در این زمینه شویم و در مرحله بعد به سوی تولید حرکت کنیم. در دنیای صنعت و به ویژه خودروسازی تعریف و نمود عملی بسیار متفاوتی از پروسه مونتاژ تا تولید وجود دارد.
او گفت:به نظر میآید در گذشته نگاه بلند مدت و عمیق به اهمیت ویژه و جایگاه خودروهای هیبرید در بازار کشور وجود نداشته است. در حدود ۱۱ سال پیش و زمانی که خبر امضاء تفاهم نامه برای تولید سمند و پراید هیبریدی رسانه ای شد، از سوی برخی مقامات در وزارت صنعت و ایدرو گفته شد که برای خودروهای سطح میکروهیبرید، پیشنهاد افزایش قیمت ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی داده شده است!
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:همان زمان اعلام شد که طی ۱۸ ماه آینده (از نیمههای نخست سال ۱۳۸۹ به بعد) نمونه اولیه خودروهای هیبریدی در کشور رونمایی خواهد شد که البته هیچ کدام از این دو رویداد رخ نداند که دور از انتظار هم نبود. تا مادامی که بازار خودروی کشور در شرایط رقابت آزاد و حضور بدون محدودیت با برندهای بزرگ خودروسازی قرار نگیرد، نمیشود انتظار داشت که خودروسازان به دنبال ارتقای تکنولوژی خود و تولید محصولات به روز دنیا به ویژه در بحث هیبرید بروند.
فرزانه گفت: طراحی و تولید خودروهای هیبریدی در زمره تکنولوژیهای جدید در دنیا محسوب میشود،برای مثال شرکتی مثل مرسدس بنز به تازگی نمونه تولید عمده تجاری با نام EQA (برپایه کراس اوور GLA) را به عنوان ارزان ترین خودروی برقی خود و یا پورشه مدل تایکان را حدودا ۱۰ سال بعد از عرضه تسلا مدل S روانه بازار کرده اند، پس در پله نخست ما نیازمند واردات تکنولوژی این خودرو ها و به قولی خرید دانش فنی آن از شرکتهای پیشرو هستیم.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: در این میان میتواند یکی از راههای مناسب جهت فرهنگ سازی و آشنایی بیشتر مصرف کنندگان با این قبیل خودرو ها، نخست ایجاد خدمات پس از فروش گسترده و قوی و سپس واردات (ادامه دار و تعداد بالا) نمونههای موفق و ارزان قیمت اتومبیلهای هیبریدی به کشور جهت تجهیز کردن ناوگان عمومی حمل و نقل شهری، چون اتوبوس ها، تاکسی ها، خودروهای نیروهای انتظامی و پلیس (حتی در قالب موتور سیکلت) و خودروهای سازمانی و ارگان ها و وزارتخانه ها باشد.
او گفت: در پله دوم پیشنهاد میشود به جای سرمایه گذاری در بخش صنعت خودروی کشورهایی، چون مصر، ونزوئلا، سنگال، بلاروس، آذربایجان و... که در طی این سال ها به چند صد میلیون دلار رسید و به هیچ وجه موفقیت آمیز هم نبود، این سرمایه ها را در داخل کشور مورد استفاده قرار گرفته شود و با دعوت از خودروسازان بزرگ بین المللی برای ورود به کشور و تسهیل شرایط مناسب سرمایه گذاری در این زمینه به همراه انتقال دانش و فن آوری را برای آنها فراهم کرد که این امور میتواند به مرور زمان ما را در زمره یکی از کشورهای دارنده این تکنولوژی قرار دهد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: موفقیت در طرحهای خودروسازی نیازمند سرمایه گذاری چند دهه ای است و یکی از کشورهای موفق و نمونه جهت حضور و سرمایه گذاری خودروسازان به نام برای تولید خودروهای هیبریدی، آفریقای جنوبی است که سرمایه گذاری و موفقیت برندهایی، چون تویوتا و فولکس واگن در بیش از ۳ دهه اخیر در آنها زبانزد است.
فرزانه گفت: معتقدم آینده متعلق به خودروهای هیبریدی و تمام الکتریک است و فراگیر شدن این تکنولوژی حتی در مسابقات رسمی اتومبیلرانی نشان از اهمیت بالای آن دارد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
وبسایت و مجله اقتصادی و اجتماعی شهرنوشت دارای مجوز از وزارت ارشاد اسلامی است.
هرگونه کپی برداری از نام و برند شهرنوشت دارای پیگرد قانومی است. شهر نوشت