محمد هاشمی نوشت: «صداوسیما نتوانسته بر رقبایش پیروز شود. صداوسیما نه توانسته مخاطبان رقبایش را جذب کند و نه توانسته برنامههای ضد ایرانی و اسلامی که در شبکههای خارجی ساخته میشود را خنثی کند. در واقع صداوسیما بیشتر به مسائل جناحی میپردازد. صداوسیما امروز به عنوان یک رسانه ملی کارکرد ندارد.»
رییس صداوسیما در ابتدای انقلاب اسلامی، در یادداشتی در شماره امروز روزنامه اعتماد نوشت: «رییس شبکه سه گفته است: «عادل فردوسی پور از مدار خارج شده بود.» این نوع الفاظ و ادبیات را در زمان مدیریت من در صداوسیما نداشتیم. بنابراین خودم به شخصه نمیدانم «از مدار خارج شدن» به چه معناست.
خوب است همان کسانی که این لفظ را به کار برده اند، بیایند و توضیح بدهند که منظورشان از این جمله چه بوده و از مدار خارج شدن به چه معناست. من خودم بعضی از برنامههای آقای فردوسی پور را میدیدم و هیچ اشکال اصولی در آن به چشمم نخورد. تنها نکته ای که معمولا در این نوع برنامه ها وجود دارد، محبوبیتی است که در بین جوانان یا ورزشکاران به وجود میآید.
با توجه به بحث اوقات فراغت و سرگرمی هایی که وجود دارد، ورزش و برنامههای ورزشی جایگاه خوبی بین جوانان پیدا کرده است. البته فقط برای جوانان هم نیست. همه سنین مینشینند و نگاه میکنند. محدودیت سنی در ورزش نداریم. معمولا برنامههای مربوط به اوقات فراغت گاهی مخاطب خاص دارد. گاهی برای خانواده هاست. گاهی برای نوجوانان و گاهی هم برای کودکان است. این جور برنامه ها میتواند محدودیت هایی داشته باشد، اما برنامههای ورزشی در چند سال گذشته مساله خاصی از لحاظ محدودیت یا موضوعی نداشتند. یعنی چیزی نبود که به سیاست مربوط بشود یا جناح خاصی از آن خوشش نیاید یا به مسائل قومی ارتباط پیدا کند. در مجموع میتوان گفت برنامههای ورزشی برنامه هایی هستند پرمخاطب و بی مساله.
برنامه ۹۰ مشکل خاصی از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نداشت
اما در مورد برنامه نود مجری برنامه کسی بود که محبوبیت زیادی به دست آورده بود، چون برنامه را خوب اجرا و مشکلات را به خوبی مطرح میکرد. تنها مساله ای که من در مورد برنامه ۹۰ میدیدم همین محبوبیت مجری و پرطرفدار شدن برنامه بود. جز این من مساله خاصی در این برنامه ندیدم. این برنامه مشکل خاصی از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نداشت که بتوانیم بگوییم داشت از مدار خارج میشد. مساله فقط این بود که آقای فردوسی پور تبدیل به یک چهره محبوب ورزشی شده بود. البته ایشان هنوز هم مورد توجه و علاقه بسیاری از جوانان این کشور است.
صداوسیما توانایی مقابله با رقبا را ندارد
مساله قابل توجه همزمانی اظهارات رییش شبکه سه با دوره بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ است. خیلی ها سوال میپرسند با توجه به بودجه ای که صداوسیما میگیرد و کارهایی از این دست، آیا این سازمان اندازه بودجه ای که میگیرد، خروجی دارد؟ صداوسیما این روزها رقبای بسیار بزرگی مقابلش میبیند؛ رسانههای خارجی و فضای مجازی. فضای مجازی برنامههای متعددی دارد که برای رسانههای مکتوب و صوتی - تصویری رقبایی جدی هستند. اگر بحث خروجی صداوسیما را از این منظر نگاه کنیم و بپرسیم آیا صداوسیما توانسته با این رسانه ها مقابله کند باید بگوییم صداوسیما توانایی مقابله با این رقبا را ندارد. اگر هم بپرسیم که در این شرایط آیا صداوسیما توانسته مخاطبان رسانههای دیگر را از جمله رسانههای خارجی و فضای مجازی را جذب کند؟ باز هم پاسخ منفی است.
صداوسیما نتوانسته یک رسانه ملی باشد
صداوسیما در مجموع نتوانسته یک رسانه ملی باشد. برنامههای صداوسیما در مجموع به شکلی عرضه میشود که آرامش مردم را تا حدودی به هم میزند. البته در این بین برنامههای اطلاع رسانی خوبی هم دارد. منتها اگر صداوسیما میخواهد موفق باد باید برنامه هایش هم وظیفه اطلاع رسانی را به خوبی انجام دهند و هم آرامش دهنده باشند.
باید گفت صداوسیما نتوانسته بر رقبایش پیروز شود. صداوسیما نه توانسته مخاطبان رقبایش را جذب کند و نه توانسته برنامههای ضد ایرانی و اسلامی که در شبکههای خارجی ساخته میشود را خنثی کند. در واقع صداوسیما بیشتر به مسائل جناحی میپردازد. صداوسیما امروز به عنوان یک رسانه ملی کارکرد ندارد. توقع این است که صداوسیما بتواند با برنامه هایش مردم ایران را جذب کند.
مثلا اگر سه دقیقه به اخبار ساعت هفت شبکه یک که مهم ترین شبکه تلویزیون است، نگاه کنید دیگر تا آخر شب چیز جدیدی نمیبینید و باقی تکرار همان چند دقیقه است. یعنی مطلب جدیدی عرضه نمیشود. در حالی که در سطح دنیا و شبکههای مجازی سطح کشور به موازات صداوسیما صدها و هزاران خبر منتشر میشود. منتها صداوسیما اخبارش از اینکه فلان رییس چه گفت یا فلان نماینده چه حرفی زد یا آن جلسه تشکیل شد فراتر نمیرود. متاسفانه در رقابتی که وجود دارد صداوسیما نتوانسته موفق باشد.»
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
وبسایت و مجله اقتصادی و اجتماعی شهرنوشت دارای مجوز از وزارت ارشاد اسلامی است.
هرگونه کپی برداری از نام و برند شهرنوشت دارای پیگرد قانومی است. شهر نوشت