شهرنوشت- مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای به عنوان یکی از عوامل شایع مرگ در بسیاری از مناطق به ویژه کشورهای در حال توسعه به شمار میرود. تصادفاتی که بیشتر به علت فرسودگی خودرو رخ میدهد، نقصی که اگر به موقع رفع میشد، آن تصادف رخ نمیداد و تعداد کشتگان کم میشد.
مراکز معاینه فنی، وظیفه دارند خودروهای فرسوده را تشخیص دهند و اگر خودرویی دچار نقص فنی بود، آن را مرجوع و راننده مجبور به تعمیر آن است،
اما دبیر انجمن مراکز اسقاط ادعا دارد که این مراکز کار خود را به خوبی انجام نمیدهند و افراد تنها برای اخذ معاینه فنی، وسیله یدکی به خودرو نصب میکنند و پس از نصب را باز میکنند و عملا گویی هیچ معاینه ای انجام نشده و خودرویی رفع نقص نشده و به راحتی معاینه فنی گرفته است.
استانداردهای معاینه فنی قدیمی است
سید امیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نیمی از خودروهایی که در سطح کشور، تردد دارند، فرسوده است. به دلیل اینکه از خودروها خوب نگه داری و بهره برداری نمیشود، متاسفانه عمر خودروهای سواری به نصف و عمر خودروهای سنگین به یک سوم و عمر موتورسیکلت به یک چهارم تقلیل پیدا میکند.
او بیان کرد: اگر از این خودروها خوب نگه داری شود، میتوانند خودروهای سواری تا 2 برابر، خودروهای سنگین تا 3 برابر و موتورسیکلت ها تا 4 برابر عمر کنند اما به دلیل اینکه از آنها بد نگه داری میشود در زمانهای کوتاه تر به آلایندگی و نقص در سامانه فنی و ایمنی میرسند. چطور میتوان جلوی آن را گرفت؟
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور بیان کرد: قانون میگوید استاندارد اجباری باید رعایت شود، این استاندارد برای 20 سال پیش است. یک بازنگری انجام شده است اما استانداردهای abs و obd و ایربگ و دیگر امکاناتی که به خودرو اضافه شده است، نیست. 130 بازدید در آن استاندارد است، از این تعداد بازدید مراکز معاینه فنی 15 تای این بازدیدها را انجام میدهند و مابقی را انجام نمیدهند.
احمدی گفت: اتفاقی که میافتد، خودرویی که روی جک میرود، روغن زدگی چرخ ها، ساییدگی و غر شدگی لوله ها و زیر خودرو و سامانه انتقال سوخت و سامانههای دیگر باید چک شود، بد عمل شدن فرمان و بسیاری از موارد باید به مالک گفته شود. اکنون خودروها با ایمنی پایین معاینه فنی میگیرند و تستهای مکانیکی و ایمنی به خوبی انجام نمیشود و در نتیجه خودروها زودتر به سن فرسودگی میرسند.
او ادامه داد: اکنون 36 میلیون وسیله نقلیه شامل خودرو و موتور سیکلت، در سطح شهر است وکه 18 میلیون آن فرسوده است. نکته این جاست که باید پلیس، استانداری و شهرداری ها و وزارت راه به وظایف خود عمل کنند، مراکز معاینه فنی را مجبور به تست تمام مراحل کند.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور تشریح کرد: متاسفانه ستادهای معاینه فنی چه در شهر و چه شهرستان به خوبی به وظایف خود عمل نمیکنند و میگویند تعداد مراکز نباید زیاد شود. معاینه فنی یک خودرو باید 30 دقیقه زمان ببرد اما اکنون در 5 دقیقه این کار انجام میشود که باید 20 برابر شود یعنی باید یک ساعت شود.
او گفت: در نتیجه خودروها به خوبی معاینه فنی نشدند، در حالی که این خودرو کلی بازدید دارد. تعداد مراکز فنی باید به 20 برابر برسد یعنی 3 دقیقه معاینه فنی باید 20 دقیقه شود. از طرفی رانت خواری صورت میگیرد که به دلیل انحصاری شدن مراکز معاینه فنی و بعضا واگذاری این امتیاز به شهرداری ها یا مجموعههای وابسته به شهرداری هاست که مخالف با قانون است و باید این مراکز مستقل باشند و از طرفی باید دقیق تر شود زمان انجام، مراکز اگر افزایش یابد از این انحصار دور میشوند.
احمدی گفت: کسی نمیتواند متوجه شود که این خودرو ناایمن بوده، میگویند راننده حواس راننده پرت بوده و فاصله ایمنی را با خودرو جلویی حفظ نکرده است و دیگر راننده ای نیست که از خود دفاع کند و بگوید مقصر خودرو ناایمن بوده است. اینکه ترمز خودرو نگرفته است، ترمز خودرو گرفته شده است اما خودرو به خاکی کشیده شده است، اینجا کسی نیست که بگوید ترمز خودرو مشکل فنی داشته است.
او ادامه داد: وسیله یدکی میدهند، معاینه فنی را میگیرند و بعد از گرفتن برگه معاینه فنی وسیله یدکی را باز میکند، نصف تصادفات به دلیل خودروهای فرسوده و نا ایمن است چرا که به خوبی معاینه فنی گرفته نشده است، در حالی که اصل معاینه فنی بحث ایمنی و مکانیک خودرو است.
نیمی از خودروهای کشور فرسوده است
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: اکنون نصف خودروها فرسوده است و مردم با معاینه فنی متوجه میشوند که خودروهایشان نا ایمن است، معاینه فنی مانند طبیب ارزان عمل میکند و اگر تشخیص را به درستی انجام دهند و به مراکز تخصصی معرفی کنند و میتوان روی آن اعتماد کرد و به سفر رفت.
علت اصلی تصادفات ما، به دلیل خودروهای فرسوده است که از آن بد نگه داری شده است. اکنون خودروهای خوبی تولید میشوند و استانداردهای 85 گانه را دریافت میکند.اما مشکل بد نگه داشتن از آن است، هر وسیله ای را بد نگه میداریم، چه خودرو، چه موتورسیکلت، چه ناوگان سنگین را، این مدیریت نگه داری اگر درست انجام شود، که معاینه فنی مهم ترین بخش آن است، مطمئن باشید وسایل نقلیه ایمن با امر 2 برابری خواهیم داشت.
چرا موتورسکلت سواران نصف کشته ها را تشکیل میدهند؟ چون موتورهای ما با یک چهارم عمر کار میکند و وزارت کشور خط معاینه فنی موتورسیکلت را فعال نمیکند، موتورسیکلت ها هیچ کدام امنیت ندارد. در سالهای گذشته خط مراکز معاینه راه اندازی شد اما به آن توجه نمیشود، موتورسیکلت ها خیلی به معاینه فنی نیاز دارند و یکی از دلایل کشت و کشتار هستند. باید تلاش شود آنچه به معاینه فنی میرود، اگر عیب داشت، عیب آن رفع شود ،اگر عیب تشخیص داده شد و هزینه بالا بود، خودرو اسقاط شود
در تمام دنیا ملاک اسقاط معاینه فنی، است ،یعنی اگر رفع ایراد خودرو ارزش نداشته باشد، باید اسقاط شود، سه سال روزی هزار کیلومتر برود، یک و نیم میلیون کیلومتر است این عدد بزرگ نیست و میتواند اسقاط شود. اگر مراقبت خوب باشد همین وسیله نقلیه میتواند باز کار کند به شرطی که خوب فعالیت کند.
در این رابطه حسین مقدم مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: بیش از ۵۰۰ مرکز معاینه فنی در سراسر کشور و ۱۰ مرکز نیز در استان تهران فعال است و در وهله نخست باید متولیان امر نظارت بر مراکز خود داشته باشند تا تخلفی انجام نشود.
مقدم افزود: ستاد معاینه فنی تهران تنها ستادی است که تشکیلات متمرکزی دارد اما متاسفانه در برخی شهرستانهای اقماری تهران ستادی وجود ندارد و نظارت ها به دلیل نبود ساختار، به طور قطع سست تر است.
گزارش/ بدون
او با بیان اینکه ستاد معاینه فنی تهران نمیتواند نظارت و اثری خارج از مناطق ۲۲ گانه پایتخت داشته باشد، اضافه کرد: ۲ کیلومتر از شهر تهران که خارج میشویم مراکز معاینه فنی شروع میشود و امکان تخلف هم در هر حوزه ای میتواند وجود داشته باشد؛ البته که معدود مراکزی دقت لازم را ندارند و از این رو، راه برای افراد سودجو در این زمینه باز میشود.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران میگوید که از آگهیهای معاینه فنی بدون "گیر" در برخی سایت ها باخبر است و در این مورد توضیح میدهد: چندی پیش مطلع شدیم که یک نمایشگاه خودرو در خیابان مطهری با مرکز معاینه فنی خارج از تهران در ارتباط بود و در ازای پرداخت ۳۰۰ هزار تومان معاینه فنی صادر میشد.
جالب اینجاست در دنیا همان مراجعات دوره گارانتی ،معاینه فنی هم انجام میشود چون مراکز معاینه فنی همان مراکز خدمات پس از فروش است، هیچ تجهیزات اضافی هم نیاز ندارد و به راحتی این کار را میتوان انجام داد، اینها بدون هزینه اضافی انجام خواهد شد و هم ایجاد شغل میکند و باعث ایجاد امنیت در کشور میشود. نظام خودرو و حمل و نقل اگر باشد، جامعه ای ایمن خواهیم داشت.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
وبسایت و مجله اقتصادی و اجتماعی شهرنوشت دارای مجوز از وزارت ارشاد اسلامی است.
هرگونه کپی برداری از نام و برند شهرنوشت دارای پیگرد قانومی است. شهر نوشت