شهرنوشت- مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) در تازه ترین گزارش خود مبتنی بر پیمایش ملی مصرف بازیهای دیجیتال ایران در سال ۱۳۹۹ ضمن ارائه نگاهی کامل به الگوی بازی، ترجیحات و میزان هزینه کرد بازیکنان موبایلی، به مرور شاخص ترین اطلاعات استفاده از این پلتفرم در میان بازیکنان ایرانی پرداخته است.
این گزارش که با عنوان «نمای نزدیک ۱۳۹۸- پلتفرم موبایل: نیروی پیشران» در بنیاد ملی بازیهای رایانه ای منتشر شده است، حکایت از نفوذ بسیار بالای بازیهای موبایلی در میان بازیکنان ایرانی دارد. چنانچه با استناد به یافتههای این گزارش از مجموع ۳۲ میلیون بازیکن ایرانی، ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازیکن پلتفرم موبایل هستند که حداقل یک ساعت در هفته و با یکی از دستگاههای گوشی هوشمند و تبلت بازی میکنند. در این میان سهم استفاده کنندگان از گوشی هوشمند با ۹۵ درصد به مراتب بالاتر از جمعیت ۱۸ درصدی استفاده کنندگان از تبلت است.
نکته قابل توجه دیگر در این گزارش اینکه به دلیل دسترسی ساده تر به این پلتفرم، شاهد حضور طیفهای اجتماعی گسترده تری اعم از کودک، نوجوان، جوان، میانسال و کهنسال در میان بازیکنان موبایلی هستیم. هر چند که در میان بازیکنان پلتفرم موبایل هم سهم بازیکنان مرد با ۶۵ درصد نسبت به سهم ۳۵ درصدی بازیکنان زن، برتری دارد.
از دیگر آمار جالب توجه در گزارش پژوهشی دایرک اینکه، ۶۵ درصد از بازیکنان موبایلی به صورت آنلاین بازی میکنند و سه ژانر معمایی، استراتژی و تیراندازی، پرطرفدارین ژانرها در میان بازیکنان پلتفرم موبایل در ایران است.
نگاهی به یافتههای این گزارش بر این واقعیت صحه میگذارد که بازیهای موبایلی اکنون بیش از همیشه با نرخ نفوذی بیشتر در میان ایرانیان و گردش مالی بیشتر در میان بازیکنان موجب زنده ماندن اکوسیستم صنعت بازی در ایران هستند. اگرچه در نظرسنجی هایی از بازی سازان همچون پیمایش GDC در مورد پلتفرم مورد علاقه برای توسعه بازی، از پلتفرم رایانه برای بازی سازی نام برده شده است؛ اما رشد و استقبال کاربران از پلتفرم موبایل موجب شده تا تولید بازیهای موبایلی نرخی فزاینده داشته باشد.
چنانچه به گفته حامد نصیری -معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانه ای- در عین حال که دو پلتفرم کنسول و رایانه فرصتهای ویژه تری برای خلاقیت و نوآوری در طراحی بازی عرضه میکنند، اما باید در نظر داشت که پلتفرم موبایل دروازه ورود کاربران جدید به دنیای بازی و در موارد متعددی حتی دروازه ورود کارآفرینان جدید به دنیای بازی سازی بوده و از این حیث میتوان آن را «نیروی پیشران» رشد اکوسیستم بازی در نظر گرفت.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
وبسایت و مجله اقتصادی و اجتماعی شهرنوشت دارای مجوز از وزارت ارشاد اسلامی است.
هرگونه کپی برداری از نام و برند شهرنوشت دارای پیگرد قانومی است. شهر نوشت