menusearch
shahrneveshte.ir

خودروسازان تجاری و استفاده از فناوری شرکت‌‌‌‌‌های خارجی

جستجو
دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۶:۳۷:۲۴
۱۴۰۰/۲/۱۸ شنبه
(0)
(0)
خودروسازان تجاری و استفاده از فناوری شرکت‌‌‌‌‌های خارجی
خودروسازان تجاری و استفاده از فناوری شرکت‌‌‌‌‌های خارجی

 

شهرنوشت- در سال گذشته متاثر از دور جدید تحریم‌‌‌‌های آمریکایی شاهد خروج خودروسازان خارجی از جمله چینی ها، ژاپنی ها، آلمانی ها، فرانسوی ها و سوئدی ها از کشورمان و پشت پازدن به قرارداد‌‌‌‌های فی مابین با شرکت‌‌‌‌های ایرانی بودیم.

 

خروجی که هرچند تامین و عرضه خودرو به بازار را با وقفه و چالش هایی مواجه کرد و مشکلاتی از جمله فاصله شدید قیمت بازاری و کارخانه ای خودروها را در داخل رقم زد، اما منجر به توسعه داخلی سازی در شرکت ها، ارائه محصولات و برند‌‌‌‌های جدید و توجه مسوولان بر لزوم اتکا به توان داخل شد.

 

این روزها با اخبار مثبت از توافقات سیاسی و احتمال لغو تحریم ها، خبر‌‌‌‌های مختلفی از تمایل خارجی ها برای بازگشت مجدد به کشورمان به گوش می‌رسد و حتی برخی شرکت‌‌‌‌های چینی نیز از مدت ها پیش با عرضه محصولات جدید گوی سبقت را از دیگران ربوده اند.

 

در این میان، عرصه خودرو‌‌‌‌های تجاری به دلیل فرسودگی ناوگان در چند سال گذشته و بروز مشکلاتی نظیر تشدید آلودگی هوا، حساسیت ها برای تولید و عرضه محصولات جدید و همکاری با خارجی ها برای تامین نیازها بیشتر شده است.

 

در این زمینه مدیرعامل بهمن دیزل امروز (شنبه) در جریان نشست خبری مجازی گفت: با توجه به تجربه تلخ تحریم ها و خروج یک باره آنها از کشور که بسیاری طرح ها و پروژه‌‌‌‌های همکاری مشترک را بر زمین گذاشت، برخی شرکت ها به برندسازی روی آوردند.

"محمد محمدی" افزود: به طور مثال شرکتی نظیر بهمن دیزل سال گذشته ۵۰ درصد محصولات خود را با برند خود تولید کرده و به دنبال تداوم این رویه است.

مدیرعامل بهمن دیزل خاطرنشان کرد: این روزها تجاری سازان کشور همچون گذشته نمی‌خواهند تحت لوای شرکت هایی همچون ایسوزو و غیره به فعالیت بپردازند و رویه پیشین دیگر در دستور کار نخواهد بود.

 

وی بیان داشت: در عین حال سعی می‌شود از توان و قابلیت خارجی ها در قالب تعریف همکاری‌‌‌‌های جدید استفاده شود و متمایل به حضور مجدد آنها در بازار کشورمان برای توسعه فعالیت ها و رفع نیازها هستیم.

مدیرعامل بهمن دیزل خاطرنشان کرد: تجاری سازان داخلی همچنین در سال‌‌‌‌های تحریم به همکاران خارجی جدید روی آوردند، اما همان گونه که گفته شد رویکرد استفاده از توان آنها تحت لوای برند‌‌‌‌های خودروی ایرانی در دستور کار است.

حمایت از تجاری سازان در حوزه پلتفرم

 

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درخصوص میزان داخلی سازی ها و توان تولید داخلی در تجاری سازان، گفت: در زمینه کامیونت و مینی بوس اگر همچون خودرو‌‌‌‌های سواری حمایت‌‌‌‌های لازم از خودروسازان انجام شود، می‌توان پاسخگوی نیاز‌‌‌‌های کشور بود.

 

محمدی یادآور شد: به دلیل نبود رویکرد مذکور در سال‌‌‌‌های گذشته، عمده فعالیت ها در خودروسازی تجاری کشور به سمت مونتاژ کاری پیش رفته، اما تحریم ها نشان داد که این رویه ضمن ایجاد وابستگی نمی‌تواند برطرف کننده مشکلات کشور باشد.

 

وی ابراز امیدواری کرد که دولت به انجام حمایت‌‌‌‌های لازم به ویژه در موضوع پلتفرم از شرکت‌‌‌‌های خودروساز تجاری بپردازد که البته کارهایی نیز در این زمینه آغاز شده است.

 

نوسازی ناوگان تجاری

 

مدیرعامل بهمن دیزل در خصوص نوسازی ناوگان تجاری نیز معتقد است: در وهله نخست باید اراده لازم برای این کار وجود داشته باشد، زیرا ناوگان تجاری به مثابه رگ‌‌‌‌های اقتصادی کشور است و نباید اجازه دهیم فرسوده شود.

 

وی تاکید کرد: در این راستا باید سیستم بانکی فعال تر شده و تسهیلات و وام‌‌‌‌های مناسب در اختیار متقاضیان قرار دهد، همچنین سیستم حمل و نقل باید به سمت شرکت ها و مجموعه هایی برود که بتوانند راحت تر از گذشته فعالیت کنند و طرح‌‌‌‌های جدید و درآمدزایی بهتر ارائه دهند، ضمن اینکه تکلیف اسقاط خودرو‌‌‌‌های فرسوده نیز مشخص شود.

 

به گزارش ایرنا، واکاوی برنامه‌‌‌‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰، حاکی از برنامه ریزی برای جایگزینی و نوسازی ۱۲ هزار دستگاهی در ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری است.

 

هر چند در سال ۹۶ طرح نوسازی ناوگان تجاری با هدف بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی‌‌‌‌های زیست محیطی تعریف شده بود و با تخصیص حداکثر ۵۰ درصد قیمت فروش خودروها به عنوان یارانه از سوی دولت از محل صرفه جویی حاصل از کاهش مصرف سوخت، مقرر بود تعداد ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودروی تجاری سنگین طی سه سال جایگزین خودرو‌‌‌‌های فرسوده موجود شود، اما در ادامه تغییراتی در آن اعمال شد.

 

بر اساس آخرین ویرایش این طرح و برپایه مصوبه شورای اقتصاد قرار بود ۱۷۶ هزار و ۵۵۰ دستگاه انواع ناوگان تجاری شامل اتوبوس درون شهری، اتوبوس برون شهری، کامیون، کشنده، کامیونت و مینی بوس در مدت سه سال نوسازی شود.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
بانک گردشگری
کانال خبری اینستاگرام
آخرین اخبار